Resident Evil 4



Rima korkealle, Ressu

Resident Evil 4

Paskat pelit ovat tämän blogin kova ydin, elämäni aromisuola. Nimmarin peliblogi rakentui pohjattomalle halulleni penkoa pelien alushousut pienenkin jarrutusjäljen löytymisen toivossa - ja rakentuu pitkästi edelleen, sillä jostain syystä minusta on mukavaa tunkea toistuvasti kärsäni ekskrementtiin. Kaiken mahdollisen julkinen pieksäntä vakuuttaa minut siitä, etten ole kuten kaikki muut, etten ole markkinavoimien ja hypen ja määkivän fanipoikalauman ohjailtavissa ja niin edelleen. Se antaa minulle hallinnan tunteen ja tuntemuksen siitä, että ymmärrän maailmaa paremmin kuin gamer dudezit. Ja juuri kun olen täyttänyt puhallettavan valtaistuimeni kaasumuotoisella itseriittoisuudella, jostakin näköpiiriin pamahtaa Resident Evil 4:n kaltainen tapaus - täydellinen peli. Kyllä, ei enempää eikä vähempää, niin oudolta kuin se minusta tuntuukin myöntää. Perinteisistä selityksistä (jatko-osa, paskat kontrollit, idioottijuoni) mikään ei pure, sillä merkillisellä tavalla Ressu nelosen huonotkin ominaisuudet tukevat kokonaisuutta. Antakaas kun selitän.

Ressu nelosen alussa agentti Leon Kennedy kuulee agenttien James Bushin ja Mark Clintonin olevan lomalla ja hommien olevan kesken. Vastentahtoisesti hän jättää poikabändiurastaan taakseen kaiken paitsi kertsin aikana otsalta heilautettavan kuontalonsa ja suuntaa Etelä-Euroopan takametsissä sijaitsevaan Pueblon kylään houkuttelemaan presidentin tyttären esiin teinejä magneetin lailla kutsuvalla nahkamikrofonillaan. Hommaa vaikeuttaa tonteilla pyörivä sisäsiittoisten jyväjemmarien lauma (ihme, ettei peliä sijoitettu suorilta käsin Kempeleeseen) ja matkaan tulee mutka jos toinenkin, mutta onneksi mutkat tekevät rumaa jälkeä Maajussille polttouhri -esiintyjäkaartin keskuudessa. Pelin saastainen, lian, ulosteen ja veren sävyjä yhdistelevä värimaailma vie mielen välittömästi Syvän joen varteen ja Teksasin takamaille jo ennen kuin kuulee ensimmäisen kerran ruosteisen Husqvarnan pärähtävän käyntiin nurkan takana. Etenkin pelin alku on kuin turboahdettu versio Texas Chainsaw Massacresta - ja sarjan nihilistisen otteen suurelta fanilta tämä on valtaisa kehu.



Resident Evil 4:n tunnelma on sakeampaa kuin pueblolaisten vuosisatoja keskenään vaihtama veri. Äänimaailma pauhaa välillä niin demonisissa sfääreissä, että kuulokkeilla pelaaminen vaatii erittäin napakassa kondiksessa olevaa sulkijalihasta. Viholliset niistävät Leonin äkkiä kylmäksi, joten kuumotukselle tarjotaan myös kunnon kate - vaikka Ressu nelonen ei varsinainen kauhupeli olekaan, mukaan mahtuu muutama aidosti kylmäävä elementti, kuten totaalisen kammottavat regeneratorit. Ne eivät kuole millään, ne tulevat sinua kohti hitaasti mutta varmasti ja päästävät mennessään kertakaikkisen hirvittävää ääntä. Resident Evil 4:ssa pelaajan niskassa painaa jatkuvasti pieni ahdistuksen tunne, joka myllykohtauksissa purkautuu joskus puhtaana paniikkina, mutta useimmiten hurmoksellisena hurmeenlennätyksenä.

Ressu nelosen toiminta tuntuu siksi niin ankaralta, että liipasinta puristaessaan pelaaja kostaa vaikertaville Insesti-Ismoille kaiken sen ahdistuksen, jonka peli hänestä ruoskii esiin - ja suorastaan nerokkaana hoksauksena pelkkä teko itsessään ei ole palkitseva, vaan myös MITEN se tapahtuu. Resident Evilin liioiteltu, osumakohtiin jaettu läträysfysiikka hakee fyysisyydessään vertaistaan. Kun rinnuksiin hyökkivää persenaamalaumaa losauttaa haulikolla hartialinjaan ja näkee kalmojen lentävän punapilven saattelemana pitkin seiniä, huulilta karkaa väkisinkin eläimellinen "AMERICA!"-huuto. Tarkkaan mallinnetut osumakohdat paitsi palkitsevat pelaajaa messevillä efekteillä, myös huomioivat kekseliään murhaajan. Voi sitä onnellisen oivalluksen tunnetta, kun lipas melkein tyhjänä hoksasin kymmenpäisen junttilauman keskellä yhden toukohousun kantavan sytytettyä dynamiittipötköä. Tarkka pistoolinlaukaus käteen ja BUUUM, taas oli maailman geenikartta paremmalla tolalla.



Japanilaiseen tyyliin Ressu nelonen kysyy välillä puhdasta taitopelaamista ja mahdottomalta vaikuttavista tilanteistakin selviää, kun toimii sinnikkäästi ja järkevästi. En ollut pysyä pöksyissäni, kun kaikki aseet tyhjinä onnistuin kellistämään viisimetrisen El Gigante -mörssärin FLASHBANGILLA JA PUUKOLLA. Suoraviivaisempien pelaajien ei tosin tarvitse kikkailla, ellei se huvita. Yritin valehtelematta kolmen tunnin ajan teurastaa bossi-Salazaria mitä hienoimmalla taitopelaamisella, mutta turpaan tuli siihen tahtiin, että skinheadiltakin olisi lähtenyt tukka päästä. Sitten kyllästyin, ostin singon ja ammuin sillä kääpiötä naamaan - se siitä. Aluksi tämä vitutti, mutta sitten muistin ne kaikki lukemattomat kerrat lukemattomissa peleissä, joissa toivoin ongelman ratkeavan sillä, että vittuilematta räjäytän kaiken ilmaan. Ja rakastuin Ressuun entistä syvemmin. Peli on täynnä toinen toistaan mahtavampia "FUCK YEAH"-momentteja, joissa pelaaja todella tuntee saavuttaneensa jotain merkittävää vain siksi, että jalkovälissä killuu niin valtava kivespari.

Noh, nämä huippupuolet ovat Ressusta kaikkien tiedossa, mutta entäpä sitten ne perinteiset nitinän aiheet - kontrollit, hölmö juoni, QTE:t, täysin älytön dialogi? En kiellä näiden ongelmien olemassaoloa, mutta merkillisesti kaikki huonot asiat RES4:ssa sopivat siihen täydellisesti. On kieltämättä pyllystä, että huippuagentti Leon tuntuu ajelevan ympäri Sukurutsalehtoa näkymättömällä rollaattorilla, mutta osin kömpelöt kontrollit luovat peliin asiallista paniikin tunnetta ja epävarmuutta omista tappokyvyistä - jos Leon olisi täysin suvereeni murhamies, ei minkäänlaista jännitystä pääsisi syntymään (nyt tarkkana siellä luokan perällä, Lucas). Esimerkiksi aiemmin mainitsemieni regeneratoreiden kohdalla Leonin täytyy bongata lämpötähtäimellä parasiitit vihulaisen kehosta ja pärskiä ne kaukaa pillunpäreiksi, mutta hippasen kömpelöiden kontrollien ja määrätietoisesti pelaajaa kohti laahustavan kylmäkallen kombo nostivat minusta esiin toistuvasti realistisen paniikkireaktion, jossa ammuin arvokkaita kuteja hukkaan puhtaan kauhun takia. Harva peli pystyy samaan. QTE:t ovat sikäli hyvin toteutettuja, että niissä käytetään aina kahta samaa näppäinyhdistelmää (liipasimet tahi A+X-näppäimet), jolloin QTE:t eivät ole sekunnissa sisäistettäviä ja kuusitoista kertaa toistettavia rytmipelejä vaan aidosti hätäiseltä paniikkiratkaisulta tuntuvia sohaisuja - todisteita siitä, että QTE:t voivat oikeasti olla pelimekaniikkaa SYVENTÄVÄ elementti.



Mitä juonen naurettavuuteen tulee…noh, rehellisesti sanottuna olen tällä kertaa iloinen yleisestä akuankkailusta. Ilman juonen tahallista ja tahatonta hölmöyttä Ressu nelonen voisi olla minulle liian ahdistava tapaus, jotta voisin todella nauttia siitä (esimerkiksi Condemned oli hiinä ja hiinä, voinko oikeasti sanoa PITÄNEENI pelistä, kun valtaosa ajasta kului helvetillisen ahdistuksen kourissa hyörien). Mielessäni siintävät Texas Chainsaw Massacre 2:n kaltaiset makaaberit kauhukomediat, joissa nihilistinen väkivalta lyö kättä pöljän dialogin ja slapstickin kanssa - ja Ressu nelonen kaappaa kaiken oleellisen hyvästä mustasta splatterkomediasta. Lisäksi älyttömyydet mahdollistavat sen, että juoni pysyy jatkuvasti mielenkiintoisena ja yllättävänä - alun pikkukylistä siirrytään vaivattoman oloisesti suuriin keskiaikaisiin linnoihin ja koelaboratorioihin. Runsaasti nillitystä saanut Ashley-tyttönen käy kyllä hermoille ruikutuksensa vuoksi, mutta perinteisten NPC-hahmojen sijaan hän ei tule koskaan pelaajan tielle ja luo pelimekaniikkaan miellyttävää vaihtelua. Plus hän on 15-vuotias ja kulkee ympäriinsä minihameessa keräten jatkuvasti seksistisiä huomautuksia mieshahmoilta - tällaisia sankarittaria soisi peleissä olevan enemmänkin (tämä on myös Kaukovainio Man Boy Loversin kevätkokouksessa päätetty kanta).

Kaiken tämän ylistyksen päälle on vielä ylistettävä lisää, sillä Resident Evil 4 on lähes täydellisesti tasapainotettu. Pitkästä kestostaan (n. 20 tuntia läpipeluuseen) huolimatta sen vetovoima on hämmästyttävän kova, sillä päivitettävät aseet, jatkuvasti lisääntyvä tappovehjearsenaali, ruudulle toistuvasti ilmestyvät tuoreet viholliset ja spektaakkelimainen meininki eivät salli irrottaa padista ennen kuin lopputekstit rullaavat ruudulla. Vaikka Ressu on paikoitellen ärkeleen hankala, tasaiseen sijoitellut checkpointit pitävät huolen siitä, ettei turhautumista pääse syntymään. Ammuksia on aina sopivasti tilanteen tunnelmaan nähden - joskus käydään epätoivoista selviytymistaistelua muutama patruuna kerrallaan, välillä lanataan kymmenittäin örmyjä automaattihaulikon sarjatulella. Pienet yksityiskohdat, kuten taukopaikkojen rauhoittava, täysin muusta äänimaailmasta poikkeava ambient-musiikki, kertovat pelintekijöiden pieteetistä ja "vimosen päälle"-mentaliteetista.



Kun tähän päälle lyödään loistava visuaalinen toteutus, häkellyttävän brutaalit kuolinanimaatiot, mielikuvitukselliset ja mielenkiintoiset bossimatsit, erinomainen uudelleenpeluuarvo ja 20 euron naurettava hinta Xbox Livessä (vanhemmille konsoleille pelin saa halvemmallakin, mutta sitten jää vaille oikein hyvältä näyttävää HD-päivitystä), on täysin perusteltua sanoa Resident Evil 4:n olevan yksi parhaista videopeleistä koskaan. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtä ainutta tapausta, jossa kauhu, tyydyttävä myllyttäminen, intensiivinen tunnelma, kiinnostava tarina ja jämäkkä pelimekaniikka löisivät samalla tavalla kättä. Nyt ne nuolet irti polvista, pää pois Karkandista ja pelikauppaan siitä, hus, mars, ihahaa.

Miksi tämä peli pitää omistaa:


Resident Evil 4 on täydellisimpiä koskaan tehtyjä videopelejä.

3 kommenttia:

  1. Ajatella, että olet vihdoin löytänyt suurin piirtein täydellisen pelin!

    Pelin juonesta tuli minulle mieleen yhden aikoinaan seuraamani omituisen tv-sarjan jakso, joka kertoi semmoisesta, että aina tiettyjen vuosien välein maaseudulla eräs suku rupesi tappamaan ja sitten syömään muita ihmisiä. Päähenkilöt menivät tutkimaan omituisia katoamisia, ja heidän hieno agenttiautonsa varastettiin. Kyllä se oli veikeää!

    Heti kymmenen jälkeen alan katsoa telkkua. Olen varannut myöhäisiltaa varten kolme olutta. Ne ovat aiotussa nauttimisjärjestyksessä: Strong Suffolk Vintage Ale, Robinson's Old Tom (Ale) ja Double Dog Double Pale Ale.

    VastaaPoista
  2. Itse asiassa Ressu nelosen juoni starttaa kuvailemallasi tavalla - yhteensattumaa?

    Tänään sitten jännätään vaaleja. Itse en äänestänyt.

    VastaaPoista
  3. Jahas, en tiedä. Katsoin 'Torchwoodin' alusta loppuun, vaikka siinä oli myös reilusti eräänlaista "aikuissisältöä".

    Minä äänestin, viimeisenä ennakkoäänestyspäivänä eli tiistaina. Ja kun ei kukaan saanut yli puolta äänistä, niin joutuu äänestämään vielä uudemman kerran.

    VastaaPoista