Heilu...ur...heilu!

Demokatsaus: Kesän 2010 urheilu- ja ajopelit (Xbox360)

Psykedeelit ja kauhupelit ovat helvetin huono yhdistelmä – myös talonmiehen mielestä, joka veti ensin minua turpaan ja sitten kärsivällisesti alkoi paikata ovessa ammottavaa reikää. Paranoia ja palokirves on mielenkiintoinen kombinaatio. Condemned: Criminal Origins pysyy siis hyllyssä niin kauan, kunnes jokainen kotini esine lakkaa muuttumatta irvistäväksi, sarvipäiseksi pääkalloksi. Arvosteluja on kuitenkin tehtävä. Selaillessani Xbox Liven demotarjontaa olin flipata uudelleen: kaikki lähiaikoina ilmestyvät pelit ovat urheilua ja rälläystä – pelejä, jotka ovat verrannollisia kolme viikkoa sitten sadevesiputkeen tipahtaneen siiliin: ainoastaan silloin, kun muutakaan ei ole.

Minulle urheilu edustaa friikkisirkusta, jossa satojentuhansien muksujen lapsuusunelmat murskataan kultaisella lekalla, vaikka Järvenpään Pilluhaukkojen valmentaja lupasi F-junnuista saakka, että paikka NHL:ssä on varma. Ainoastaan hevosurheilu saa minut syttymään, mutta raviohjastajakouluni jäi kesken – sairasta jengiä, kun hevosen sukuelinten heiluessa kasvojen korkeudella eläintä ennemmin piiskataan kuin ohjataan hellästi. Seurasin aikanaan myös paikallisen lentopalloseuran toimintaa, mutta kiinnostukseni lopahti kun tajusin maskotin olevan oikean hirven sijaan hirveksi pukeutunut ihminen.

Vaikka demoista onkin paha sanoa mitään pelin lopullisesta sisällöstä, urheilupelien kohdalla tulee kaksi poikkeusta: niiden pelimekaniikka perustuu toistoon eikä esimerkiksi etenevään tarinaan. Lisäksi en suostu pelaamaan niitä tämän pidempään. Päätin siis tarttua toimeen, pääasiassa siksi, että yllättävän harva tuntemani xboxisti kytkee konsolinsa verkkoon. Mitä todennäköisimmällä syyllä näin vaativan operaatioon kykenemätön ihminen on älykkyysosamäärältään juuri sitä ihmistyyppiä, joka nauttii urheilu- ja ajopelien pelaamisesta. Siispä seuraavaksi vuorossa kesän 2010 viuh vauh ja pruum prööm -demopelien katsastus Xbox 360:lle!

SBK(pienempi kuin)X

Äs bee koo pienempi kuin X? IRC-galleriastako nimi-ideoita on etsitty? Olisivat nyt samalla vaivalla laittaneet taustakuviksi pyllisteleviä teinejä. Tämä tekele on niin aivovammaisesti nimetty, että sekä 360:ni että blogisoftani eivät sitä suostu kirjoittamaan. Myöskään Googlen kuvahaku ei löydä hakusanalla yhtään kuvaa. Ehkä puhe keinoälystä pitää paikkansa.

Kyseessä on moottoripyöräsimulaatio, jossa päristellään asianmukaisesti aidoilla värkeillä. Valitsin alleni Yamahan moottoripedon ja olin valmis singahtamaan radalle. Sen sijaan singahtelin jatkuvasti ratavalleihin, vaikka valitsin simulaation sijaan arcade-moodin. Ohjaustuntuma on jäykkä ja riippumatta siitä kuinka varovaisesti mutkiin kurvasin, ne menivät aina pitkäksi. Mitä arcadea tämä on? Rataan piirretty ajolinja ja A:sta kytkettävä boosti eivät paljon jeesaa, kun ajaminen itsessään on helvetin vaikeaa. Eikö arcaden ideana ole koukuttaa pelaaja, jotta myöhemmin voi siirtyä simulaatiomoodiin kisaamaan tosissaan? Jatkuva hiekansyönti olisi helpompaa hyväksyä, jos se johtuisi päätähuimaavasta vauhdista, mutta ei: SBK:ssa on yhtä paljon adrenaliinia kuin grannypornossa.

Audiovisuaalinen ilme on yllättävän ankea, mikä on erityisen perseestä ajopelissä, jossa ei käytännössä ole muuta tekemistä kuin katsella maisemia. Nurmikko näyttää minigolfradan muovinurmelta ja kaaduttaessa pölisevä hiekkaefekti saa jopa Wiin omistajat tuntemaan ylpeyttä konsolinsa tehoista. Kun pyörä kaatuu maahan, kajareista jylähtää ilmoille mahtava efekti: töp. Se kuvannee melko hyvin koko pelielämyksen sisältöä. Töp.

Backbreaker

Jenkkifutis lienee perusperiaatteiltaan melko yksinkertainen laji, mutta ilman perehtymistä sen säännöt eivät aukea mitenkään. Virallisella NFL-lisenssillä varustettu Backbreaker jätti minut täysin ulkopuoliseksi – aloituspotkun jälkeen tajusin kentän tapahtumista yhtä paljon kuin vihreät ymmärtävät sellaisista käsitteistä kuin raha ja energia.

Tämä on sääli, koska muuten Backbreakerissa näyttää olevan kaikki perusasiat kunnossa ja olisin halunnut syventyä peliin paremmin. Grafiikka on helvetin näyttävää ja iso stadion tuntuu ruudulla koko kymmentuhatpäisen kannattajajoukon voimalla. Erilaisia kuvioita piisaa ja fysiikkamoottori tekee touhusta aidonoloista, joskin oikean jenkkifutiksen repivä voima on hakusessa. Kun kokonaisuus kuorrutetaan jytyllä musalla, päheillä hidastuksilla ja vinkeillä yksityiskohdilla, kuten leditaulujen animaatioilla ja ennen aloituspotkuaan yleisölle heiluttavilla pelaajilla, lienee kyseessä hyvä ostos kaikille kolmelle suomalaiselle jenkkifutiksen seuraajalle.

Tiger Woods PGA Tour 11

Tiger Woodsista voisi vääntää roisin vitsin jos toisenkin, mutta se on yhtä haastavaa touhua kuin halvaantuneiden kuuttien ampuminen singolla. Puhutaan sen sijaan itse pelistä, joka on...golfia. En ymmärrä, kuka näitä pelaa. Nurmikolla kävelemisestä ja ryyppäämisestä koostuva porvariurheilun multihuipentuma on konsolilta jauhettuna vielä tylsempää kuin oikean laji.

Pelin alkuvideo yrittää tehdä golffareista cooleja jätkiä, mikä on yhtä hyvä idea kuin tehdä tilintarkastajista fiilistänostattava elämysleffa. Ennen kuin demoa pääsee testaamaan, täytyy ensin kahlata läpi kymmenkunta tekstiruutua, joissa pelaaja pakotetaan liittymään EA Sportsin pelaajayhteisöön. Tätä perustellaan ontosti sillä, että demon kokemuspisteet (sinänsä hyvä yritys tehdä tästä urheilumaailman taulukkolaskennasta mielenkiintoisempaa) siirtyvät itse emopeliin. Tosiasiassa EA Sports selvittää tätä kautta kotiosoitteesi, jotta se voi sitoa lapsesi tuoliin ja pakottaa heidät pelaamaan NHL:ää, kun samalla vanhemmat raiskataan jääkiekkomailalla.

Golfpelejä kehutaan aina komeasta ulkoasusta. Tiger Woodsin kohdalla se ei pidä paikkaansa. Valaistus on valjua, puut näyttävät samoilta valokuvista skannatuilta räystäkkeiltä kuin kymmenen vuotta sitten ja nurmikko on haettu samasta muovimattokaupasta kuin SBK:ssa. Lajiuskollisuus näkyy hyvin pelaajan hahmossa: tämä näyttää olevan yli kahden promillen kännissä silmien seilatessa ja kävelyn horjuessa ympäri viheriötä. Pelimekaniikka on ihan toimivaa, mutta Wii Sportsin Golfin jälkeen tateilla huideltava mailanheiluttelu tuntuu juuri siltä itseltään, tatinräpläämiseltä.

UFC Disputed 2010

Tässä vaiheessa arvostelua ruudulle läsähtävä ääriväkivaltainen kamppailulaji tuntuu mukavalta piristykseltä. Valitettavasti vastustajakseen ei saa valita Eero Heinäluomaa, vaan pientä aasialaisukkoani vastaan asettui musta mörssäri nimeltä Rampage Jackson. Grafiikka on keskinkertaista: valaistus on laiskaa, tekstuurit kiiltelevät muovisesti ja ukot näyttävät kaikkea muuta kuin luonnollisilta, mutta tärkein on hoidettu kunnolla: eräkylttitytön tissit on animoitu erikseen.

Muuten fiiliksennostatuksen ottelun alussa on hoidettu tyylikkäästi venytettyjä nimenhuutoja myöden. Selostajat ovat poikkeuksellisen hyvin mukana touhussa ja kommentoivat tapahtumia terävästi. Sen sijaan, että olisin päässyt purkamaan golfin ja moottoripyöräilyn parissa syntyneitä paineita mättämällä Rampagen entistä mustemmaksi, jokainen ottelu päättyi pelihahmoni tyrmäämiseen ensimmäisen 20 sekunnin jälkeen. Syy tähän oli tasan omassa huonossa pelaamisessani. Kontrollit ovat monimutkaiset ja laajat, mikä on hyvä asia: pelissä pärjää taidolla eikä napintakomisella. Lajin faneille kelvannee ja muille on hienosti animoituja tissejä, joiden myyntivoimaa ei Dead or Aliven opetusten mukaan saa aliarvioida.

Split Second Velocity

Split Second eroaa muista kurttutoosaisesti urheiluun suhtautuvista demoista kuin yö päivästä, mutta juuri siksi se oli olennainen hengähdystauko hikipelleilyn seassa. Peli on puhdasverinen arcadekaahailu, jossa on tarkoitus kerätä powermittariin voimaa roikkumalla vastustajien perässä, loikkimalla hyppyreistä ja driftaamalla. Burnoutia jauhaneet ovat välittömästi kotonaan. Boostimittarin polkemisen sijaan kerätyllä powerilla kytketään kenttiin piilotettuja räjähteitä ja muita esteitä, jotka pistävät kilpakumppanit silpuksi ja avaavat näin tien voittoon. Hyvänä yksityiskohtana tuhottu materiaali jää radalle tuoden dynamiikkaa saman luupin kiertämiseen.

Nautin Split Secondin pelaamisesta kuin feissareiden pieksämisestä: helppoa, mutta voi miten tyydyttävää! Ohjaustuntuma läsähtää selkärangan jatkeeksi välittömästi ja vauhdintunne tuntuu välilihassa saakka. Täysin överiksi vedetyt driftaukset ja ensimmäisenä maaliin saapuessa jysähtävä ilotulitus vetävät suupielet väkisin virneeseen. Demon erinomaisuutta kuvannee se, että aloin aidosti pohtia, pitäisikö minun ostaa tämä AUTOpeli. Ainoa suuri kysymys liittyy pelimekaniikan yksinkertaisuuteen: jaksaako muutamalla kikalla kyllästetty rälläys viihdyttää, vaikka radalle tipahtelisikin liekehtiviä lentokoneenraatoja? Loppuvideo tosin lupaa tuleviin kenttiin ohjuksia syytävää taisteluhelikopteria ja räjähteleviä ydinvoimaloita, joten tätä varten kannattaa pitää kaikki kolme silmää avoinna.

Skate 3

Takaisin paskan pariin kyynärpäitä myöten. Skate 3 on jatko-osa vihaamalleni skeittailulle. Erinomaisena uudistuksena kameran saa nyt hahmon taakse lintuperspektiiviin eikä pelihahmo törötä ruuduntukkeena kuin paleltumiskuoleman kohdanneen puliukon kulli. Grafiikka on muuttunut entistä sarjakuvamaisemmaksi, mikä on kaksijakoinen juttu: ruudunpäivitys on miellyttävästi pehmeämpää, mutta ykkösosan realistinen ulkoasu miellytti silmääni enemmän. Hahmo voi liikkua ilman myös jalan (tämä ominaisuus oli jo Skate 2:ssa), mikä näyttää helvetin typerältä ja toimii helvetin huonosti. Jedivoimilla lautailijan käteen varppaava lauta on idioottimaisin juttu aikoihin.

Muuten peli näyttää siirtyneen enemmän Haukka-Tonien suuntaan: helpoimmalla vaikeusasteella lauta tarttuu reileihin iisisti ja ylämäkeen grindaaminen pienellä vauhdilla onnistuu kivuttomasti. Tuntuu nurinkuriselta että sanon näin, mutta tämä on paska juttu. Niin paljon kuin inhosinkin Skate ykkösen järjetöntä vaikeutta, se oli sentään aidosti erilainen ja realismiin pyrkivä skeittipeli, mikä selitti sadistisen rullailun suuren suosion. Kultaista keskiviivaa kohti kulkeminen on juuri se syndrooma, joka aiheuttaa pelialan jatkuvaa degeneraatiota ja Skate olisi saanut pysyä poissa tuolta raitilta.

2010 Fifa World Cup South Africa

Ensimmäisenä peliä käynnistettäessä jalka alkaa takoa lattiaa kuin Timpe Salonen 13-vuotiasta: afrikkalainen musiikki svengaa niin pirun komeasti, että on pakko ihmetellä, miksi sitä ei käytetä peleissä enemmän. Muuten minulla on FIFAsta hyvin vähän sanottavaa: grafiikka on ärjyn komeaa (miinus hahmografiikka, joka on sitä perinteistä Frankensteinen hirviötä), animaatio on skarppia, selostajat tekevät työnsä kunnolla, joukkueita sekä pelimuotoja piisaa ja pelimekaniikkakin tuntuu toimivan näppärästi. Etenkin perinteisen kahdeksansuuntaisen ohjaustyylin vaihtuminen portaattomaan sprinttailuun toimii kuin lyijytäytteinen pallo futishyppyripoikien nivusiin. Laadukkaasti kasattu kisarahastus.

Superstars V8 Next Challenge

Pruum pruum rumalla Monzan radalla, alla V8-moottorilla varustettu aliohjautuva hidas möhkäle, joka ajaa muiden samanlaisten kusipurkkien kanssa ympyrää. Jii-haa.

Moto GP 09/10

Ympyrä sulkeutuu: viimeinen testaamani demo on sekin moottoripyöräsimulaatio. Tällä kertaa grafiikka on hieman paremman näköistä kuin Galtsuajelussa ja vauhdintunne on parempi, mutta muutoin meininki on täysin samanlaista. Radalla ei pysy millään, vaikka pelimuotona on arcade. Lisäksi kuskilla on tapana ajaa jatkuvasti keulat pystyssä vaikka painan pelkästään kaasua. Joko en vain osaa tai sitten minua ei kiinnosta. Itse asiassa molemmat vaihtoehdot pitävät paikkansa.

Lisä-ärsyttävyyspisteitä ropisee raivostuttavasta selostajasta, joka huutaa jenkkihenkisen nostattavasti jokaisen valikkovalintasi ääneen ja kehottaa palaamaan takaisin radalle jos kun ajokki painattaa betoniesteeseen. Kiitos vinkistä, vatiperse. Pysyn mielummin pientareen puolella.

Yhteenveto:

Mitäpä tästä voi sanoa? Yhdeksästä urheilu- ja ajopelin demosta ainoa, joka herätti kiinnostukseni, oli Split Second Velocity – peli, joka on silkkaa arcadea ja joka saanee jokaisen Toyotaansa rassaavan kotikylän sählysankarin tuhahtelemaan.

En vain ymmärrä koko urheilupelien konseptia: pelien pitäisi käsitellä aiheita, joita ei ole mahdollista kokea tosielämässä tai ainakin vetää tuttu aihe sellaisiin sfääreihin, että se poikkeaa reaalimaailman tapahtumista. Urheilupelit ovat tylsempiä kuin oikeat versiot lajeista, enkä näin ollen tajua miksi joku haluaisi ennemmin pelata niitä kuin harrastaa oikeaa lajia. Oikeassa spörttäilyssä sentään kohoaa kunto, kusi nousee päähän ja joskus saattaa myös lohjeta reunaa vähä-älyiseltä lortolta.

Oma kuntoilukautenikin on jo hyvässä vauhdissa. Pihan rusakko on enää korvanmitallisen päässä elämänsä kyydistä.

2 kommenttia:

  1. SBK X (hyvinhän tuo taipui suomalaisilla sormilla) on kyllä ehdottomasti pitkään aikaan paras motosimulaatio. Ajaminen on sujuvaa, oletan että testihenkilö ei ensinnäkään suostunut katsomaan näppäimiä, käsi ja jalkajarru erikseen, helpottaa heti. Ja lisätköön vielä että ottakaapas immeiset selvää tuosta uramodesta, namia namia. Ei mitään pelkkää arcadea enää.

    Ehdottomasti hintansa väärti jos tykkäät ajaa moottoripeleillä !

    VastaaPoista
  2. Olisin katsonut näppäimiä mielelläni esimerkiksi pelin alussa (kuten Split/Second tekee), mutta sen sijaan Galtsuajelu päätti näyttää minulle kuuden sekunnin videon, josta kolmen sekunnin ajan keskityttiin varikkotisseihin. Demopelin ideana on koukuttaa pelaaja, jotta tämä myöhemmin ostaisi pelin. Sitä Galtsuajelu ei tee.

    Ja ehdottomasti hintansa väärti peli, jos tykkää tuijottaa nahkapukuun käärittyä persettä kiitämässä mummovauhtia asvaltin päällä. Onhan kääpiöpornollakin markkinoita.

    Red Dead Redemption -arvostelutoiveesi on huomioitu, vaikka se olikin väärässä paikassa. Uutuuspeleihin budjettini taipuu huonosti, mutta yritän hankkia sen uhkailemalla tai varastamalla.

    VastaaPoista